Stage

Een deel van onze leerlingen gaat na het Máximacollege werken, een deel gaat verder leren en een deel combineert het werken en leren. Om onze leerlingen zo succesvol mogelijk en kansrijk op de arbeidsmarkt te laten zijn, gaan de leerlingen op stage. Hierbij kijken we naar de individuele behoeften van de leerling.

De leerling gaat op stage als de docent vindt dat hij of zij daar klaar voor is. Daarbij wordt gekeken naar de inzet en werkhouding tijdens de theorielessen, diensten en praktijkvakken.

Leerjaar 1 & 2 - Basis

Tijdens de onderbouwperiode leggen we met de leerlingen de basis op het gebied van algemene arbeids- en werknemersvaardigheden. We oefenen binnen onze veilige schoolomgeving in de praktijksetting zodat de leerling vanaf jaar drie goed voorbereid de stap richting een stage buiten de school kan gaan maken.

Leerjaar 3 - Oriënteren

Vanaf het derde leerjaar gaan leerlingen kennis maken met stage. Eerst krijgt de leerling sollicitatietraining en wordt er in de klas een CV gemaakt. Na het voltooien van de sollicitatietraining gaat de leerling op snuffelstage gedurende zes weken. Tijdens de oriënterende stage leert de leerling de basisvaardigheden van werken. Denk daarbij aan op tijd aanwezig zijn, je correct gedragen en goed omgaan met het materiaal.

Leerjaar 4 - Beroepsvoorbereidende stage

Als de stage in het derde leerjaar succesvol is afgerond gaat de leerling in het vierde leerjaar direct op stage. Hierbij gaat het stageteam in overleg met de leerling om te kijken wat de leerling zelf graag wil en wat past bij de gekozen sector. De stage in het vierde jaar is gedurende het hele schooljaar, voor minimaal 8 uur per week.

Tijdens de beroepsvoorbereidende stage richt de leerling zich op de sector waar hij of zij in de toekomst hoopt te gaan werken. In de praktijk ervaart de leerling welke eisen er aan de functie worden gesteld en welke afspraken en regels er op de werkvloer zijn.

Leerjaar 5/6 - Werkervaringsplek

In het vijfde leerjaar is alles gericht op het uitstromen van de leerling. Voor de leerling met een AGB of AG advies heeft de stage in het vijfde leerjaar als doel om uit te monden in een baan. Het stageteam gaat op zoek naar een stageplek waar de leerling gedurende het gehele schooljaar minimaal 10 uur per week mee draait op de stage plek. De stageplek moet aansluiten op de gekozen sector en heeft als einddoel een arbeidsovereenkomst bij het verlaten van de school.

Voor de leerling met AGL-advies kijken we naar mogelijkheden om de stage tijdens de vervolgopleiding te continueren.