Uitstroom

Binnen het Máximacollege zijn er drie verschillende soorten uitstroomrichtingen;

AGB:      Arbeidsgericht met begeleiding
AG:         Arbeidsgericht
AGL:       Arbeidsgericht met leren.

Vanaf leerjaar 1 wordt er in het ontwikkelingsperspectief (OPP) een advies gegeven over de uitstroomrichting die het beste bij de leerling past.

Arbeidsgericht met begeleiding (AGB)
Arbeidsgericht met begeleiding maakt onderscheid tussen arbeidsmatige dagbesteding of beschut werken. Arbeidsmatige dagbesteding bestaat uit gestructureerde arbeidsmatige activiteiten. De activiteiten zijn gericht op het opdoen van arbeidsvaardigheden en arbeidservaring. Voor arbeidsmatige dagbesteding is een indicatie nodig. Beschut werken is werken met extra ondersteuning, een leerling heeft dan een dienstbetrekking.

Arbeidsgericht (AG)
Arbeidsgericht bestaat uit een garantiebaan of reguliere arbeid. Een garantiebaan is een baan waarbij de werkgever extra ondersteuning ontvangt en een leerling ondersteuning kan krijgen vanuit een jobcoach. Regulier werk is het werken bij een bedrijf, instelling of organisatie zonder dat een leerling extra ondersteuning krijgt. Het advies regulier werk wordt gegeven wanneer een leerling zelfstandig in staat is om een baan te krijgen en te behouden.

Arbeidsgericht met leren (AGL)
Leerlingen van het praktijkonderwijs kunnen (wanneer zij aan de toelatingseisen voldoen) instromen op een niveau 1 opleiding (Entree) op het MBO.

Nazorg
Na het afronden van het Máximacollege, is er met de uitgestroomde leerlingen tot twee jaar na het uitstroommoment contact. Op deze manier is er zicht op hoe het gaat op het werk, school en thuis. Het eerste en tweede schooljaar wordt er na twee en acht maanden gebeld of een e-mail gestuurd om te horen hoe het op het werk of school gaat. Eens per jaar, in januari, organiseert de school een terugkomavond voor oud-leerlingen. Een avond met volop gelegenheid om elkaar bij te praten. Leerlingen die zijn uitgestroomd, kunnen de eerste twee jaar terecht bij ons met eventuele vragen en tips. Deze leerlingen voorzien we van informatie en verwijzen we naar het juiste loket.